Jonah Berger identifică în Contagios. Cum se răspândesc ideile șase principii esențiale pentru ca lucrurile să fie discutate, distribuite și imitate – STEPPS – Social currency, Triggers, Emotion, Public, Practical value și Stories.
Principiul 1: Moneda socială
În ce lumină apar oamenii atunci când vorbesc despre un produs sau o idee?
Cei mai mulți oameni își doresc să pară mai degrabă deștepți decât proști, mai curând bogați decât săraci și amuzanți, nu plictisitori. Aidoma hainelor pe care le purtăm și a mașinilor pe care le conducem, lucrurile despre care vorbim influențează modul în care ne percep ceilalți. Sunt o monedă care exprimă valoarea noastră socială. A ști despre lucrurile care sunt la modă îi face pe oameni să pară isteți și la curent cu ultimele noutăți. Așadar, pentru a‐i face pe oameni să vorbească despre ceva, trebuie să creăm mesaje care să‐i ajute în a produce aceste impresii dezirabile. Trebuie să găsim ceva remarcabil în adâncul lucrurilor și să‐i facem pe oameni să se simtă ca niște inițiați. Avem nevoie de o pârghie în mecanica jocului pentru a le oferi oamenilor mijloace prin care să obțină și să afișeze simboluri vizibile de statut, pe care să le poată arăta celorlalți.
Principiul 2: Declanșatorii
Cum le amintim oamenilor să vorbească despre produsele și ideile noastre?
Declanșatorii sunt stimuli care îi fac pe oameni să se gândească la lucruri care au legătură cu ei. Untul de arahide ne amintește de jeleu, iar cuvântul „câine“ ne trimite la cuvântul „pisică“. Oamenii vorbesc adesea despre ceea ce le vine în minte; de aceea, cu cât se vor gândi mai mult la un produs sau la o idee, cu atât mai mult vor vorbi despre ele. Trebuie să creăm produse și idei care să fie frecvent amintite de mediu și să creăm noi declanșatori, legând produsele și ideile noastre de niște indicii răspândite în mediu. Primul lucru care ne vine în minte ne stă pe vârful limbii.
Principiul 3: Emoția
Dacă ne pasă de ceva, vorbim despre acel lucru. Cum putem crea, așadar, mesaje și idei care să‐i miște pe oameni?
De obicei, conținutul care este în mod natural contagios prezintă un fel de emoție. A pisa într‐un blender un iPhone este ceva surprinzător. O potențială majorare de taxe este iritantă. Lucrurile care stârnesc emoții sunt, de obicei, împărtășite. Așa că, în loc să insistăm pe funcționalitate, ar trebui să ne concentrăm pe emoții. Dar, după cum vom discuta mai departe, unele emoții sporesc nivelul de propagare, iar altele îl micșorează. De aceea trebuie să alegem emoțiile potrivite pe care să le stârnim. Trebuie să aprindem focul. Uneori, chiar și emoțiile negative pot fi folositoare.
Principiul 4: Vizibilitatea publică
Pot oamenii să vadă când alții utilizează produsele noastre sau adoptă comportamentul pe care ni‐l dorim?
Zicala celebră „Maimuța vede, maimuța face“ surprinde mai mult decât tendința spre imitație a oamenilor. Zicala aceasta ne spune, de asemenea, că e greu să imiți ceea ce nu vezi. A face lucrurile să fie mai observabile ajută ca acestea să fie mai ușor de imitat, ceea ce le sporește șansele de a deveni populare. Trebuie să facem ca ideile și produsele noastre să fie mai vizibile. Trebuie să creăm produse și inițiative care își fac singure reclamă, precum și sedimente comportamentale care să se păstreze chiar și după ce oamenii au cumpărat un produs ori au îmbrățișat o idee.
Principiul 5: Valoarea practică
Cum putem obține un conținut care să fie util?
Oamenilor le place adeseori să‐i ajute pe alții, așa că, dacă le vom arăta cum produsele sau ideile noastre îi vor face să economisească timp sau bani ori cum le vor îmbunătăți sănătatea, oamenii vor vorbi despre ele. Dar ținând cont de intensitatea asediului informațional la care sunt supuși oamenii, trebuie să facem ca mesajul nostru să iasă în evidență. Trebuie să înțelegem ce anume face ca un lucru să pară o afacere deosebit de bună. Este necesar să subliniem extraordinara valoare a lucrului oferit de noi, atât din punct de vedere bănesc, cât și din alte rațiuni. Și trebuie să prezentăm cunoștințele și experiența noastră într‐un ambalaj pe care oamenii să‐l poată transmite mai departe cu ușurință.
Principiul 6: Povestea
În ce cadru narativ mai larg putem insera propria noastră idee?
Oamenii nu fac pur și simplu schimb de informații, ci ei spun povești. Dar la fel ca în legenda despre calul troian, poveștile sunt purtătoare de mesaje morale și de învățăminte. Informația circulă deghizată sub ceea ce poate părea simplă flecăreală. Așadar, e nevoie să ne construim propriul cal troian, încorporând produsele și ideile noastre în povești pe care oamenii își vor dori să le spună. Trebuie să facem ca distribuirea virală să fie valoroasă. Trebuie să facem ca mesajul nostru să fie o parte fundamentală a narațiunii, astfel încât oamenii să nu poată spune povestea fără să‐l menționeze.
Joi, 4 februarie, începând cu ora 7 seara, vă invităm la o discuție despre acțiuni, produse și campanii virale, prin prisma celor șase criterii enumerate mai sus, împreună cu Răzvan Mătășel, Mihai Bârsan, Ovidiu Nahoi, Alina Stepan, Andreea Roșca și Mona Dîrțu.