GaryVee în introducerea celei mai recente cărți, Cum să dai lovitura: #crushingit
Fiica mea de opt ani, Misha, vrea să devină YouTuberiță când va fi mare. Probabil că nu e surprinzător; mulți copii află cu ce anume se ocupă părinții și decid că acea ocupație este și ambiția lor (pe lângă cea de a deveni pompieri și îngrijitori la Zoo). Fetița mea mă vede folosind platformele online ca să vorbesc cu oamenii și să creez afaceri și știe cât îmi place acest lucru. Normal că vrea să facă ce fac și eu.
Și mai surprinzător este că, dacă întrebi alți școlari ce anume vor să devină când vor fi mari, mulți vor spune că și ei doresc să fie YouTuberi.
Poate că brandingul personal nu e încă o temă obișnuită a discuțiilor din școala primară organizate în Ziua Carierei, dar copiii de azi știu că realizarea de videoclipuri pe YouTube, postarea de fotografii pe Instagram, crearea de tweeturi de 280 de caractere și folosirea Snapchat sunt căi de urmat în carieră și că, pentru unii, ele pot aduce chiar faimă și avere. Ei visează să creeze o prezență online care să‑i facă populari așa cum visau copiii de pe vremuri să devină staruri la Hollywood. Din păcate, dacă nu sunt ei înșiși antreprenori sau foarte buni cunoscători ai fenomenului, majoritatea părinților vor răspunde acestor aspirații profesionale cu o mormăială sau, mai rău, cu o formulă de o obtuzitate cinică: „Asta nu e o meserie”. Chiar și puținii părinți care zâmbesc derutați și răspund „Bravo, dragă! Fă tot ce poți!” vor clătina discret din cap în fața dulcii naivități a copilăriei.
Mi se pare atât de frustrant.
Desigur, primele răspunsuri sunt groaznice, oricum le‑ai lua, dar toate demonstrează o totală lipsă de înțelegere a lumii în care trăim. E genul de lume în care un copil de unsprezece ani și tatăl lui pot deveni milionari creând un canal YouTube pe care distribuie videoclipuri în care ei taie diferite lucruri în două. […]
În introducerea primei mele cărți de business, Dă lovitura!, pe vremea când Misha abia se născuse, povesteam cum folosisem internetul pentru a‑mi dezvolta un brand personal și a transforma compania de 4 milioane de dolari a familiei mele, Shoppers Discount Liquors, într‑o afacere de 60 de milioane de dolari. Strategia era simplă și revoltătoare pentru vremea respectivă: vorbeam direct cu potențialii clienți printr‑un blog video simplu și îmi cream relații cu ei cu ajutorul Twitter și Facebook, determinând o interacțiune de tipul unu‑la‑unu, raport care existase anterior doar între comercianții și clienții din micile comunități apropiate și din cartierele de‑acum un veac. La momentul în care am scris cartea, în 2009, trecusem de la prima mea pasiune (vinurile și vânzările) la una care le îngloba pe toate celelalte: construirea de afaceri. Călătoream prin toată lumea și spuneam oricui mă asculta că platformele pe care majoritatea firmelor și liderilor de afaceri le considerau o pierdere de vreme (Facebook, Twitter și YouTube) erau, de fapt, viitorul tuturor companiilor. Pare imposibil astăzi, dar întrucât pe‑atunci revoluția digitală era abia la început, eram nevoit să definesc ce înseamnă aceste platforme.
Branding personal? Nimeni nu știa despre ce vorbeam. E greu de crezut, dar, acum mai puțin de un deceniu, ideea că nu doar câteva persoane deosebite puteau să‑și creeze în mod realist o afacere folosind rețelele sociale era considerată exagerată. Acum conduc o companie de rețele sociale cu sedii în New York, Los Angeles, Chattanooga și Londra. Comunic în continuare cu oamenii pe Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat și pe oricare altă platformă le atrage atenția. Sunt în continuare invitat pentru a ține conferințe peste tot în lume, dar mă adresez, de asemenea, unor milioane de oameni în emisiunea mea de întrebări și răspunsuri de pe YouTube, #AskGaryVee, prin intermediul documentarului meu zilnic, DailyVee, prin rolul din Planet of the Apps (un reality show Apple despre dezvoltarea aplicațiilor) și prin mijlocirea unor cărți precum cea din mâna ta. Lucrez mai mult ca oricând, activitatea mea se bucură de un impact mai amplu ca niciodată și sunt mai fericit ca oricând.
Dar nu sunt deloc o excepție.
Astăzi, în lume există milioane de oameni ca mine, care au folosit internetul pentru a‑și construi branduri personale, afaceri de succes și o viață așa cum și‑o doresc. Cei care dau cu adevărat lovitura au profitat de ocaziile întâlnite, creând afaceri de succes în jurul unor lucruri care le plac și care le permit să‑și realizeze proiectele în fiecare zi.
Cea mai mare diferență dintre prima mea carte și cea pe care o citești acum e următoarea: aici nu îți vorbesc doar eu. Vreau să faci cunoștință și cu alți antreprenori care au înregistrat succese incredibile urmând principiile Dă lovitura! pentru a‑și dezvolta brandurile personale. Unii sunt cunoscuți la nivel internațional, alții aspiră încă la notorietate. Toți își iubesc viața și, deși fiecare dintre ei este unic, cred că vei fi ușurat și bucuros să vezi că nu sunt prea diferiți de tine. Cum pot spune asta din moment ce nu te cunosc? Pentru că secretul succesului lor (și al meu) nu a avut nicio legătură cu locul de unde proveneau, cu persoanele cunoscute, cu școlile absolvite sau cu domeniul în care lucrau. În schimb, el a constat în aprecierea platformelor pe care le aveau la dispoziție și în disponibilitatea de a face orice pentru a folosi aceste instrumente specifice rețelelor sociale la adevăratul lor potențial. Și acesta, prieteni, e un lucru pe care vă pot învăța să‑l faceți și voi.
Însă ceea ce a funcționat pentru mine nu va funcționa neapărat pentru voi și viceversa. De asta e atât de importantă conștiința de sine: trebuie să fii permanent sincer cu tine. Ce vă pot oferi este un set de principii universale. Vom discuta despre toate platformele majore de astăzi, pentru ca toți, de la instalatori (pilonul vostru ar trebui să fie Facebook) la pădurari (al vostru este YouTube), să știți exact ce platformă să folosiți pentru conținutul‑pilon și cum să utilizați celelalte platforme pentru a vă amplifica brandurile personale. Vom explica platformele sociale care domină lumea afacerilor de azi. Am discutat despre unele în Dă lovitura!, dar ele au evoluat și acum există moduri mai bune de a le folosi. Voi oferi sfaturi teoretice și tactice ca să deveniți următoarea vedetă de pe platformele „bătrâne”, ca Twitter, Facebook, YouTube și Instagram, de pe variantele mai „tinere”, ca Musical.ly, de pe platformele audio precum Spotify, SoundCloud și iTunes sau de pe nou‑venita Alexa Skills. Cei care fac asta de ceva timp vor aprecia nuanțele mai puțin cunoscute, sfaturile inovatoare și ajustările inteligente care pot îmbunătăți strategiile testate și mai frecvente.
Cum să dai lovitura e pentru două tipuri de oameni. Primii sunt cei care știu până în adâncul sufletului că s‑au născut să facă ceva extraordinar. Antreprenorii înnăscuți vor găsi toate informațiile de care au nevoie pentru a‑și îmbunătăți eforturile din prezent sau pentru a‑și face propriile planuri. Din al doilea grup de lectură fac parte toți ceilalți oameni care vor să muncească. Nu doar cei tineri, nu doar cei pricepuți la tehnologie. Nu doar profesioniștii consacrați sau cei care vor să facă ceva nou pentru că s‑au plictisit de domeniul curent (sau, mai rău, pe care vor să‑l părăsească pentru că acesta e în scădere). E în interesul oricui să‑și creeze un brand personal, chiar dacă nu‑și dorește să devină bogat sau celebru. […]
În viață, multe lucruri nu pot fi ținute sub control, dar fericirea poate fi programată, la fel și carierele. Putem deține tot controlul. Unul absolut. Cu cât înțelegem mai repede acest lucru, cu atât mai bine ne va fi tuturor. Nu pot să te determin să devii mai creativ, dar sper că îți pot oferi o mentalitate potrivită pentru ca, atunci când ești gata să îți eliberezi creativitatea, să reușești. Ni se spune de multe ori că trebuie să alegem: să realizăm un compromis și să facem ceva tolerabil pentru bani sau să ne urmăm pasiunea, asumându‑ne că vom fi săraci. Există încă oameni care cred că sunt rari cei care‑și iubesc munca. E o tâmpenie. Alegerile și oportunitățile noastre sunt nelimitate când înțelegem mediul digital contemporan. Trebuie doar să găsim curajul de a încerca și de a acționa.
Pentru cei care nu au fost la conferința BrandMinds de anul trecut: Gary Vee la București – DailyVee și Keynote.