Uită‑te în jurul tău. Priveşte biroul sau clădirea, scaunul pe care stai, tableta, mouse-ul sau smartphone‑ul pe care poate îl ţii în mână.
Orice lucru care ne înconjoară a fost proiectat de un designer. Şi fiecare proiect a început de la o problemă. Problema de a nu putea să asculţi multă muzică fără să cari după tine un geamantan de CD‑uri este motivul pentru care acum poţi asculta 3 000 de cântece redate de un obiect pătrat de 3 centimetri pătrați, prins de cămaşă. Doar datorită unei probleme, telefonul tău ţi se potriveşte perfect în palmă, bateria laptopului tău ţine cinci ore, iar alarma ceasului sună ca un ciripit de păsărele. Poate că alarma enervantă a ceasului nu ţi se pare o problemă chiar atât de mare în ansamblul general al vieţii, dar a fost suficient de problematică pentru nişte oameni care nu voiau să‑ş‑şi înceapă fiecare dimineaţă în bipăitul agasant al unui deşteptător obişnuit. Problemele sunt motivul pentru care ai apă curentă şi izolaţie termică acasă. Toaleta a fost creată din cauza unei probleme. Periuţele de dinţi au fost inventate ca urmare a unei probleme. Scaunele au fost create pentru că cineva, undeva, a vrut să rezolve o problemă importantă: statul pe pietre provoacă dureri de fund.
Gândirea centrată pe design te va ajuta să‑ţi rezolvi propriile probleme de proiectare a vieţii. Tot ceea ce ne face traiul zilnic mai uşor, mai productiv, mai agreabil şi mai plăcut a fost creat ca urmare a unei probleme şi pentru că un designer sau o echipă de designeri de undeva din lume s‑au străduit să rezolve acea problemă. Spaţiile în care locuim, muncim şi ne jucăm au fost, toate, proiectate spre a ne îmbunătăţi viaţa, munca şi joaca. Indiferent unde ne‑am uita în lumea noastră exterioară, putem vedea ce se întâmplă atunci când designerii se ocupă de probleme. Putem vedea beneficiile gândirii de designer.
Designul nu funcţionează doar pentru crearea unor obiecte cool; funcţionează şi pentru crearea unei vieţi cool. Poţi folosi gândirea centrată pe design pentru a crea o viaţă cu sens, plină de bucurii şi satisfacţii. Nu contează cine eşti sau ai fost, ce faci sau ce ai făcut ca să‑ţi câştigi existenţa, cât de tânăr sau de bătrân eşti – pentru a‑ţi proiecta cariera şi viaţa poţi folosi acelaşi tip de gândire care a creat cele mai uimitoare tehnologii, produse şi spaţii.
O viaţă bine proiectată este o viaţă generatoare – este constant creativă, productivă, schimbătoare, evolutivă şi permite oricând apariţia surprizelor. Obţii din ea mai mult decât ceea ce ai investit.
Cel mai popular curs de la Stanford nu este despre IT. Este unul opțional și se numește Life Design. Profesorii Bill Burnett și Dave Evans îl susțin, și datorită apariției cărții lor – Designing your life – nu trebuie să te înscrii la cursurile celebrei universități pentru a avea acces la acest curs despre care mulți atestă că funcționează.
Bill este director executiv al Programului de Design de la Stanford. A lucrat la nenumărate proiecte, de la laptopurile Apple PowerBook până la figurinele originale Star Wars. Deţine un număr semnificativ de brevete de mecanică și design și a câștigat premii pentru proiectarea mai multor produse. Dave este director al Laboratorului de Life Design de la Stanford; la începutul carierei sale a lucrat pentru Apple, unde a condus echipa care a proiectat mouse-ul și a introdus tipărirea laser pe scară largă. Ulterior, a contribuit la înfiinţarea dezvoltatorului de jocuri video de pionierat Electronic Arts.
Ascultă sau citește dialogul lui Shankar Vedantam (NPR) și Dave Evans: Design Thinking Could Help Those Who Want to Get Unstuck.