Influențele invizibile din viețile noastre

Uneori ne conformăm sau îi imităm pe cei din jurul nostru. Dar, în alte situații, suntem în dezacord sau evităm lucruri, pentru că alții fac acel lucru. Fratele mai mare este cel inteligent, așa că devenim cel amuzant. Evităm să claxonăm în trafic, deoarece nu vrem să fim genul acela de șoferi. Când îi imităm pe alții și când evităm să facem ceea ce fac ei? Când ne motivează colegii să lucrăm din greu și când ne fac să renunțăm? Și ce reprezintă toate aceste lucruri pentru fericire, sănătate și succes, atât acasă, cât și la locul de muncă?
Jonah Berger, profesor de marketing la Colegiul Wharton al Universității din Pennsylvania și autorul bestsellerului Contagios, explorează aspectele subtile – de la produsele achiziționate, până la cariera pe care o alegem – care ne influențează comportamentul:

Jonah Berger:
„Gândește‑te la o alegere făcută recent. Orice alegere. Ce tip de cereale să cumperi pentru micul dejun, ce film să vezi sau ce loc să alegi pentru a lua masa de prânz. Sau chiar la o decizie mai importantă: cu ce persoană să ieși la o întâlnire, ce candidat politic să sprijini sau ce carieră să urmezi.
De ce ai făcut acea alegere? Din ce motiv ai ales varianta asupra căreia te‑ai oprit?
Pare o întrebare ușoară. Deși te poți gândi la tot felul de motive diferite, toate se îndreaptă, într‑un final, în aceeași direcție: propria persoană. Gusturile și preferințele tale. Simpatiile și antipatiile tale. Ce partener potențial ți s‑a părut ție amuzant sau atractiv. Dacă viziunea politică a candidatului se potrivește cu a ta. Ideea că alegerile noastre sunt determinate de propriile gânduri și opinii pare atât de evidentă, încât nu mai este cazul să o spunem.
Avem o singură problemă: este greșită.
Fără să ne dăm seama, alte persoane au o influență uriașă aproape în fiecare aspect al vieții. Oamenii votează după cum votează alții, mănâncă mai mult atunci când mănâncă și alții și își cumpără o mașină nouă pentru că vecinii lor au făcut de curând același lucru. Influența socială afectează produsele pe care oamenii le cumpără, asigurările de sănătate pe care le aleg, notele pe care le primesc la școală și carierele pe care le construiesc. Ea influențează deciziile oamenilor de a economisi sau nu pentru pensie, de a investi la bursă, de a dona bani, de a se alătura unui grup de oameni cu interese comune, de a economisi energie sau de a adopta noi inovații. Influența socială le poate determina chiar și implicarea într‑o activitate ilegală sau mulțumirea legată de locul lor de muncă. 99,9% dintre toate deciziile sunt modelate de alții. Este greu să găsești o decizie sau un comportament care să nu fie influențate de către alte persoane.
De fapt, uitându‑ne în toate capitolele vieților noastre, există doar un singur loc în care se pare că nu vedem influența socială.
Noi înșine.”
Când oamenii se gândesc la știință, tind să se gândească la fizică și chimie. Eprubetele, microscoapele și moleculele ce se combină pentru a forma o spirală dublă. Laboratoare cu oameni în halate albe și cu tabele umplute cu ecuații scrise într‑o aparentă dezordine, care arată ca și cum un marțian ar fi exersat caligrafia. Idei pentru care ar trebui să fii un cercetător în fizica particulelor, pentru a le putea înțelege. Dar știința nu se desfășoară doar în laboratoare extravagante. Are loc peste tot în jurul nostru, în fiecare zi.
Influența invizibilă este despre modurile simple, subtile și de multe ori surprinzătoare în care alții ne afectează comportamentul.
P.S. Să nu ratezi să citești cuprinsul cărții :)!