Despre un management superb

S‑a vorbit mult, s‑a dezbătut și s‑au scris sute de cărți pe tema leadershipului și a managementului. Autorii au stabilit ierarhii (cine e mai grozav, liderul sau managerul?), au cercetat în detaliu ce face unul și ce face celălalt, ce calități are managerul și nu are liderul și ce cusururi are managerul, care nu‑l califică pentru leadership. John Kotter, profesor la Harvard Business School și unul dintre cei mai importanți gânditori în domeniul leadershipului, pune capăt frământărilor și limpezește apele, sintetizând în câteva cuvinte întreaga dezbatere: el ne spune că managerii și liderii sunt deopotrivă esențiali pentru succesul organizațiilor, doar că, în timp ce liderii sunt buni administratori ai schimbării, managerii sunt buni administratori ai complexității – Management is about coping with complexity. Leadership, by contrast, is about coping with change. (În traducere adaptată: „Managementul este despre gestionarea complexității. Leadershipul, în schimb, este despre gestionarea schimbării.)
Tot Kotter ne spune că pentru afaceri de succes este nevoie ca ambele categorii să fie „superbe”: avem nevoie de management superb și de leadership superb. Managementul acesta superb trebuie să știe finanțe și contabilitate. Liderii pot, într‑o oarecare măsură, să le ignore.
Liderul superb va crea noi afaceri sau noi direcții ale afacerilor mai vechi. Managerul superb este cel care va rezolva efectiv problema, va fi responsabil cu arhitectura și construcția afacerii. Dacă liderul va conduce organizația spre soluție, managerul, în schimb, este cel care va pune în practică soluția. Se va asigura că are oamenii potriviți la locurile potrivite, se va asigura că aceștia au fabricile, mașinile, uneltele, birourile potrivite, căldură iarna, aer condiționat vara și salariu lună de lună, se va asigura că își fac jobul, că își știu prioritățile, că activitățile sunt bine planificate, structurate, măsurate și comunicate. Nu este deloc o treabă ușoară, dar managerul are multe ajutoare care îi sunt alături ca să poată duce povestea cu bine la capăt. Printre ele, și finanțele și contabilitatea.
Concret, cum îl ajută finanțele și contabilitatea pe manager? Prin rapoartele financiare periodice: dacă userii externi au acces la rapoartele financiare de regulă o dată pe an și pot vedea doar rezultatele unui an deja încheiat, managerii au acces la acest set de rapoarte financiare lună de lună sau ori de câte ori au nevoie de ele. Managerii pot folosi analize financiare (indicatori financiari, analiza investițiilor, dar și alte analize) pentru a înțelege afacerea în profunzime și pentru a acționa în cunoștință de cauză. Pe baza acestor analize, ei pot planifica și coordona afacerea, pot construi bugete și planuri de afaceri. Totodată, ei finanțează afacerea, o susțin și o dezvoltă, înțelegând implicațiile angajamentelor financiare.
Astfel, folosind instrumentele oferite de contabilitate, managerul poate administra situații complexe.
img_7695
Aceasta este prima parte a cărții – un pantof.

  • În capitolul 1 vom vedea cum măsurăm rezultatele afacerii și cum le putem îmbunătăți folosind P&L‑ul (Contul de profit și pierdere).
  • Din capitolul 2 vom afla, studiind Balance Sheetul (Bilanțul), ce înseamnă un business echilibrat, care să reziste la vreme rea și să crească de la sine când e vremea bună.
  • Studiind cash‑flow‑ul, vom vedea, în capitolul 3, cum se folosesc banii pentru a aduce prosperitate.

În a doua parte a cărții – celălalt pantof –, vom cunoaște zona financiară și instrumentele ei.

  • În capitolul 4 vom înțelege mai bine afacerea, apelând la indicatorii financiari: vom ști care sunt aceștia, la ce sunt buni și cum să‑i folosim.
  • În capitolul 5 vom studia cum întărim afacerea investind corect și vom face acest lucru folosind analiza cost‑beneficiu, stabilind cash‑flow‑ul unui proiect, calculând perioada de recuperare, dar și utilizând analize mai complexe, precum valoarea prezentă netă.
  • Vom afla, în capitolul 6, cum se finanțează afacerea în diferite etape din evoluția ei, cum folosim financial leverage, astfel încât să creștem un business sănătos și voios.

Cu cât vom stăpâni mai bine aceste ‚,unelte”, cu atât mai mult vom înțelege ce se întâmplă în companiile în care lucrăm, vom avea mai multă claritate, coerență și siguranță în deciziile de afaceri.
Totodată, oricât de pretențios ar suna asta, vom face dovadă de educație de business și de bune maniere în managementul afacerilor. Toate capitolele ajută la însușirea limbajului finanțelor, un limbaj universal, valabil în orice fel de business. Vom folosi aceleași noțiuni, fie că vom vorbi cu un japonez, proprietar de cafenea în Tokio, cu un director general al unei fabrici producătoare de automobile din Germania sau cu un specialist dintr‑o firmă de consultanță din București. Așa cum se întâmplă atunci când învățăm o limbă străină, un limbaj de programare sau notele de pe portativ, ca să folosim acest limbaj, ar trebui înțeleși și, eventual, memorați câțiva termeni relativ simpli. De fapt, pentru un management superb, pentru a putea folosi cele câteva instrumente din zona finanțelor și a contabilității în rezolvarea unor situații de business noi sau complicate, câțiva termeni simpli chiar trebuie memorați.
Cu ajutorul acestor termeni simpli vom putea descâlci probleme complexe de afaceri. Pentru că problemele complexe sunt, de fapt, mai multe probleme simple îngrămădite, îndesate și strâns lipite unele de altele. Nu este atât de greu să le dăm de capăt dacă începem prin a face puțină ordine, dacă identificăm fiecare problemă simplă din această învălmășeală, o rezolvăm și trecem apoi la următoarea.
La fel, nici finanțele și nici contabilitatea nu sunt complicate: e simplu să facem socoteli. Este chiar atât de simplu, încât cei mai mulți dintre noi nu le facem […]
Textul de mai sus este un fragment extras din introducerea cărții O pereche de pantofi: finanțele și contabilitatea afacerii de Tinca Celnicu.