În prima lui carte – A da și a lua – Adam Grant a introdus în discuție o paradigmă nouă a succesului. În Originalii autorul cercetează modul în care putem îmbunătăți lumea, din perspectiva originalității: cum să impulsionezi progresul creativ, moral și organizațional, cum să învingi conformitatea și cum liderii și părinții pot să încurajeze ideile și practicile inovative.
Folosind studii și istorii surprinzătoare din diverse domenii, Grant explorează cu mult farmec ce înseamnă să fii original sau să ai idei originale, astfel că avem numai de învățat de la:
- un antreprenor care primește investiții deși scoate în evidență motivele pentru a nu investi în startup-urile sale,
- o angajată de la Apple care l-a sfidat pe Steve Jobs, chiar dacă se afla cu trei trepte ierarhice mai jos decât el,
- o analistă care a desființat secretomania din cadrul CIA,
- un miliardar magician al finanțelor care îi concediază pe angajați dacă nu sunt în stare să-l critice,
- un director executiv de la un post de televiziune care nici măcar nu a lucrat în domeniul serialelor de comedie, dar a salvat serialul Seinfeld de la a fi expediat la magazia de rebuturi.
Prima parte a cărții se focusează pe cum putem administra riscurile pe care le implică generarea, recunoașterea și comunicarea ideilor originale. A doua secțiune a cărții se ocupă de alegerile noastre atunci când măsurăm originalitatea. A treia parte a cărții abordează modul de descătușare și de susținere a originalității în familie sau la serviciu. Iar în finalul cărții, Adam Grant oferă o serie de acțiuni practice pentru a aplica ideile principale ale cărții.
TED talk-ul lui Adam Grant despre… originali 🙂 :
Adam Grant: Doresc să demontez mitul potrivit căruia originalitatea solicită asumarea de riscuri și să vă conving de faptul că originalii sunt, în realitate, mult mai asemănători cu noi decât ne dăm seama.
Nota distinctivă a originalității este respingerea impulsului de a accepta un șablon preinstalat, alături de alegerea de a căuta o opțiune mai bună. Punctul de start este curiozitatea: a cugeta de ce există un șablon din capul locului. Suntem îndemnați să punem sub semnul întrebării șabloanele atunci când avem o experiență de vuja de, opusul lui déjà vu. Déjà vu are loc atunci când întâlnim ceva nou, dar ni se pare că l-am mai văzut deja. Vuja de este reversul – întâlnim ceva familiar, dar îl vedem într-o perspectivă proaspătă, care ne dă posibilitatea de a dobândi noi înțelegeri pătrunzătoare ale unor vechi probleme.
Originalii e vuja de!