Identitatea și influența ei în economie

cover_akerlof-kranton
Ţin minte că acum aproximativ un an, la târgul de carte Gaudeamus aveam o discuţie cu un tânăr care avea o părere apreciativă în privinţa unor autori clasici din colecţia de economie Publica. În general mulțumesc frumos și spun că ne străduim să aducem cărți și autori care contează. Dar văzându-l atât de tânăr și cu gusturi oarecum conservatoare, nu m-am abținut – de curiozitate – să-l întreb dacă a citit ceva titluri de economie comportamentală, fiind pregătită să iau în mână un exemplar din cărţile lui Dan Ariely. M-a oprit imediat spunându-mi că în opinia lui contează doar marii economişti.
Akerlof e unul dintre marii economişti actuali ale cărui preocupări are diverse subiecte: informaţia asimetrică, piaţa muncii, iar cu Spirite Animale continuă ideea lui Keynes despre comportamentul uman influenţat de emoţii.
În Economia Identităţii, împreună cu Rachel Kranton, argumentează că indivizii nu au preferinţe doar vis-a-vis de bunuri şi servicii (conform teoriei economice clasice), dar şi asupra normelor sociale. Gusturile, preferinţele şi alegerile noastre formează norme care determină un anumit comportament în context social real.
E una din acele cărţi pe care cercetătorii le iubesc: se termină cu o duzină de întrebări. O carte-deschizătoare de drumuri. Aş vrea ca cei ca tânărul de mai sus să ia în considerare şi economiştii peste al căror mormânt nu s-a aşternut praful timp de 100 de ani (măcar ca şi cultură generală) şi, de ce nu, să aibă şansa unui dialog constructiv exact cu cel care a emis teoria!