Skip to main content

Manual complet de revitalizare a corporației

Publicat la 10 septembrie ‘10

ridderstrale_cover„Revitalizarea Corporației”, lansată recent de editura Publica în colecția de Leadership, este una dintre cărțile a căror lectură poate face diferența la nivelul mentalității unei organizații, corporatistă sau de alt fel.
Unul dintre cei mai excentrici guru din lumea afacerilor și co-autor al bestseller-ului „Funky Business”, Jonas Ridderstrale, a produs, în colaborare cu directorul departamentului de dezvoltare de la Sony Europa, Mark Wilcox, cel mai complet ghid de schimbare și adaptare la noile realități ale pieței. „Revitalizarea Corporației. Cum reușesc liderii să producă schimbarea” este una dintre acele lucrări care răspund atât la întrebarea „de ce” cât și la cea ulterioară, „cum”, atunci când vine vorba de cele mai rapide și eficiente metode de resuscitare a afacerilor.
În toate cărțile bune de business se vorbește despre urgența schimbării, despre necesitatea adoptării unor noi valori și schimbarea perspectivei în vederea obținerii unei noi abordări a propriei afaceri. Jonas Ridderstralle explică, printr-un spectacol de exemple și analogii, de la cultura populară la cea religioasă, cauzele acestor schimbări și principalele motive pentru care organizațiile care doresc să domine piețele în care operează au nevoie să își schimbe nu doar strategia și planurile de afaceri, ci întreaga mentalitate asupra lumii în care trăiesc. Noile trenduri în leadership nu mai au de-a face cu cele mai eficiente metode de a-ți controla angajații într-un mod cât mai eficient, ci vorbesc, practic, de introducerea unor valori noi pe scara culturii organizaționale.
Structura managerială de tip piramidal este rigidă și lipsită de viață; întreaga echipă trebuie să funcționeze organic, fiecare membru având putere de decizie și de inițiativă; transpatența față de angajați este esențială pentru a-i ajuta să înțeleagă afacerea și a contribui la dezvoltarea ei; atmosfera la birou trebuie să fie ludică și să încurajeze creativitatea; angajații sunt mai eficienți când sunt angajați emoțional decât atunci când sunt motivați financiar; stilul de conducere de tipul comandă și control nu mai funcționează; oamenii pe care îi angajați ar trebui să fie mai inteligenți decât dumneavoastră, cel puțin în domeniul lor de expertiză, și trebuie să le recunoașteți acest merit; determinați clienții să lucreze pentru dumneavoastră; zâmbiți; fiți îngăduitori față de greșelile angajaților; Acestea sunt doar câteva dintre principalele direcții de schimbare semnalizate de Ridderstrale în volumul „Revitalizarea Corporației”.
Ideile sale intră într-o zonă mai excentrică atunci când introduce îndemnuri precum „conectați-vă la latura dumneavoastră feminină”, „fiți sexy” sau „construiți o catedrală a curajului”, dar se mențin în sfera practică prin felul în care sunt susținute cu exemple. Dacă ar alege însă un cuvând cheie pentru întreaga sa teorie, „energie” ar fi acela. Dacă totul în lumea fizică se reduce la relația dintre masă și energie, problema în zona corporatistă este că s-a dezvoltat o cultură a masei și de masă care nu lasă loc liberei circulații și creșterii fluxului de energie. Acest flux de energie este ceea ce Jonas Ridderstrale susține că are rolul de a revitaliza compania ca pe orice alt organism. ”Dacă până recent preocupările managerilor s-au concentrat în jurul demasificării – atât sub forma reducerii de personal, cât și prin externalizarea unui numar din ce în ce mai mare de sarcini, acum este esențial ca ei să se concentreze asupra potențialului de energie, disponibil sub forma capitalului psihologic, intelectual și social”, explică Ridderstrale într-un discurs de prezentare a cărții.
Mark Wilcox, fondatorul firmei britanice de consultanță RedThread Consulting în al cărei portofoliu de numără clienți ca Sony, British Army și Hilton Hotels, oferă în cea de-a doua parte a cărții o schiță de implementare a noilor imperative în leadership. El este expertul prin excelență, care timp de 25 de ani a acumulat experiență și și-a extins afacerea în 23 de țări, care știe CUM se fac lucrurile și mai ales cum se fac cel mai eficient.
Ambele perspective ale celui mai recent volum din colecția de Leadership a editurii Publica, „Revitalizarea Corporației”, contribuie la asimilarea unor concepte esențiale și deprinderea unor noi abilități de leadership indispensabile supraviețuirii și prosperității într-una dintre cele mai înfloritoare perioade din civilizația umană.