Teoria jocurilor și avantajul strategic

jucatorulingenios_editurapublicaAlvin Roth, laureat al Premiului Nobel pentru Economie în 2012: Jucătorul ingenios este o carte rară: o primă introducere nontehnică în teoria jocurilor, care oferă, de asemenea, o nouă perspectivă asupra modului în care cea mai bună strategie în desfășurarea unui joc poate să schimbe, adeseori, regulile.

În ultimii ani, știința teoriei jocurilor s‐a ridicat de la condiția unei destul de obscure ramuri a matematicii aplicate până la a fi motorul care propulsează cele mai importante progrese intelectuale din științele sociale.

În sălile de curs, teoria jocurilor este acum o materie de bază într‐o mare varietate de domenii, de la economie și politologie până la strategia afacerilor, și își croiește drum în discipline precum dreptul, finanțele corporatiste, contabilitatea managerială și antreprenoriatul social, ba chiar biologia și epidemiologia.

Chiar dacă nu ați auzit niciodată de teoria jocurilor, jargonul și conceptele sale sunt prezente în toate știrile: Ce le „semnalează“ talibanilor afgani planificata retragere a trupelor americane? Va duce o încetare a plăților Greciei la o „contagiune“ și la crize financiare în alte părți? Investiția precoce în tehnologia 4G va conferi un „avantaj al primei mutări“?

jucatorul-ingenios

Cu toate acestea, majoritatea oamenilor care au învățat câte ceva despre teoria jocurilor nu‐și pot imagina cum ar putea folosi cunoștințele în viața reală. Interacțiunile strategice din viața reală nu sunt atât de simple pe cât sunt exemplele tipice prezentate în cărți sau la cursurile de teoria jocurilor.
Jucătorul ingenios este însă o carte practică tocmai pentru că acceptă complexitatea și ambiguitatea ca factori care creează opțiuni și mijloace suplimentare, și oferă instrumente practice și exemple concrete (dosare) pentru a configura activ strategiile noastre sau ale companiilor noastre. O echipă managerială cu știința jocului poate să transforme totul – de la modul în care sunt motivați angajații până la felul în care sunt cultivate relațiile dintre cumpărător și furnizor, și multe altele.