Opinie: despre eficiența în comunicare

Poza Adrian Paraschiv 450x450Fragmentul de mai jos reprezintă prefața cărții Arată și spune o poveste și este semnat de Adrian Paraschiv, Senior Partner Stand for Development – The Agile Knowledge Transfer Company:

Zilnic suntem puși în situația de a ne convinge colegii, de a mobiliza echipe, de a schimba credințele limitative sau, uneori, chiar de a face o prezentare de impact a unui raport plictisitor sau a unei informații tehnice. Și probabil că fiecare dintre noi a simțit măcar o dată (sau de mai multe ori!) că „vorbește cu pereții”, că „patinează în gol” sau că nu reușește să implice audiența.

Timpul s-a scurtat, viteza a crescut și fereastra de atenție pentru a deveni „relevant” pentru cei ce ne privesc a devenit extrem de mică. Și ne putem întreba: oare cum să definesc și să livrez o comunicare, o prezentare, astfel încât să fie scurtă, la obiect, atractivă și… să producă schimbarea sau învățarea dorită?

Situațiile sunt multiple: speech în fața a zeci de oameni din diverse departamente,  interacțiuni de management, întâlniri de proiect, relații comerciale, management informal, mentoring, coaching, inițiative inter-departamentale, raportări către top management sau… modul în care îl pot convinge pe copil să-și strângă jucăriile.

Azi mai mult ca oricând, timpul consumat și rezultatele obținute depind de eficiența în comunicare.

Ne-am asociat numele cu această carte pentru că cele prezentate sunt situații reale cu care noi ne întâlnim zilnic din postura noastră de traineri, coachi și consultanți în dezvoltare/training. În fiecare an, venim în contact cu mii de participanți middle și top management. Este un privilegiu și o datorie deopotrivă și asta pentru că suntem mereu întrebați care sunt cele mai noi (și de impact) metode de a comunica eficient. Și clienții noștri, și noi suntem într-o permanentă căutare. După care dezbatem împreună. Noi însă avem un privilegiu… și o datorie. Metodele, tehnicile și structurile descoperite sunt puse imediat în practică prin facilitarea grafică (no slides) pe care o folosim în livrarea de training, în sedințele de coaching, în speech-urile motivaționale, în prezentările de final de program. Pentru că, în definitiv, idei sunt multe, dar practica este cea care le valideaza pe cele bune.

Încă un aspect important se arată la orizont și se apropie cu pași repezi.  Odată cu apariția noilor generații, nevoile audienței se schimbă. Sunt generații crescute într-o lume vizuală, creativă, colorată. Mai mult decât atât, acceptarea ideilor nu mai are legătură cu puterea formală a celui care vorbește. Spre exemplu, puterea formală a managerului devine irelevantă. Membrii echipei  vor cumpăra exclusiv ideile în care „văd” valoare pentru ei și nu doar pentru că au fost „spuse” de managerul lor. Cu alte cuvinte „a  spune” nu mai se potrivește cu contextul. „A arăta”, „ a propune/vinde” ideile devin o competență esențială.

Va exista în continuare și varianta „a spune de mai multe ori” sau „a spune mai tare” și, cumva, revine în sarcina fiecăruia să decidă câtă energie consumă sau ce este mai eficient. Oamenii îi vor urma pe acei lideri cu care se conectează, care îi inspiră, care le prezintă opțiunile sale, care îi invită să aleagă și care, mai apoi, le arată cum se poate face.

Cartea Arată și spune o poveste a lui Dan Roam „a venit către noi” în cel mai bun moment și este o resursă extraordinară pentru cei ce vor să deprindă metode, tehnici și structuri noi privind comunicarea de impact, adaptată zilelor noastre, noilor generații.

Este un ghid vizual de prezentări cu focus pe rezultat și eficiență, un ghid structurat despre cum să faci designul unei idei și să o livrezi în funcție de tipul de prezentare și de obiectiv. Ne arată puterea poveștilor vizuale și modul în care se face conectarea la nivel subconștient. Este o carte care excelează prin simplitate. Este simplă, dar nu simplistă, și se observă munca de sinteză a celor mai complexe situații posibile.

arataȘi poate că după câtva timp, după ce vom citi această carte, vom spune:  „Dacă nu s-ar fi povestit, nu ar fi existat”. Ideile sunt transmise între oameni abia după ce aceștia se conectează.

Dan Roam ne arată cum să ramâi autentic, cum să desenezi povestea care conectează audiența cu subiectul și cum să hrănești, mai apoi, și raționalul cu date și informații de o manieră grafică. Ne arată cum se construiește vizual congruența Inimă-Creier.

Cine învață, cine adaptează la propriul stil și, ulterior, aplică variantele și ideile din această carte, va vedea rezultele imediat și va deprinde o abilitate-cheie, de viitor.

Închei cu o expresie inspirată de interacțiunile cu participanții la diversele programe de dezvoltare, cu implementare post-training de tip Agile:  În contextul în care totul se schimbă în jurul nostru cu o viteză uluitoare, numai o competență se dezvoltă singură, fără niciun efort: incompetența. Restul este muncă: auto-observare, căutare continuă, preocupare pentru învățare și, evident, implementarea celor învățate… pas cu pas.

Vă invit să vă bucurați și voi de această carte. Priviți-o pe îndelete…

showandtell