Helpful idea 88 by Drayton Bird: Folositi chestionarele

O prietena din Australia, Gail Brennan, mi-a trimis recent o intrebare despre rata de raspuns la chestionare.

Nimeni nu stie mai mult despre subiectul asta decat vechiul meu coleg Andrew Boddington, unul dintre cei mai buni oameni de marketing direct pe care il stiu. Asa ca dupa ce mi-am spus si eu cuvantul, i-am recomandat sa vorbeasca si cu el.

Apoi mi-am dat seama brusc ca este un subiect care merita detaliat si nimeni nu stie mai multe decat Andrew.

Am lucrat cu el din cand in cand timp de multi ani. Specialitatea lui este, presupun, bazele de date. Dar cunostintele lui de marketing sunt mult mai vaste – el face totul sa para atat de simplu.

Asa ca dupa unu sau doua comentarii din partea mea, a fost destul de amabil sa scrie un ghid rapid cu ce ar trebui sa stim despre acest subiect.

De ce chestionare?

Unele tehnici – si chestionarele sunt un bun exemplu – sunt atat de inselatoar de simple si evidente incat oamenii le ignora. Nu sunt suficient de “creative”.

Ei bine, la naiba cu “creativitatea”. Imi plac lucrurile care functioneaza. Si chestionarele functioneaza.

Oamenii adora sa isi spuna parerea. Chestionarul reprezinta un mod de abordare prin care oamenii nu se simt amenintati deloc.

Trebuie doar sa adresezi intrebari intr-un mod placut si, surprinzator, un procent foarte mare iti va raspunde.

Atunci cand iti raspund, ai un nou pretext pentru a-i aborda din nou.

Iata acum sfaturile lui Andrew pentru voi:

– Oamenii se chinuie sa faca chestionare cat mai scurte pentru un maxim de raspunsuri, dar nu va temeti de un chestionar mai lung. Atata timp cat intrebarile par naturale si logice respondentilor, vor completa chestionarul odata ce au trecut de primele intrebari.

– Daca aveti intrebari care sunt mai riscante decat altele, asigurati-va ca sunt impartite in sectiuni clare – prima cu intrebarea principala, iar urmatoarea introdusa cu “Nu trebuie sa raspundeti la aceasta intrebare , dar daca decideti sa raspundeti, X, Y si Z vor beneficia ..si nu va dura decat cateva minute in plus..”.

– Raspunsurile pot sa fie sporite printr-o varietate de detalii. Depinde foarte mult de onestitatea din introducere, motivul pentru care faci chestionarul, ce castiga respondentul (altruism, sentimentul de a se ajuta pe sine sau pe semenii sai, si chiar sansa de a castiga un obiect la trageri la sorti, ca semn de multumire), explicand cum se vor folosi rezultatele si chiar cum pot vedea o copie a rezultatelor (de obicei un simplu rezumat).

– Oamenii adora sa le fie solicitata parerea (“parerea dumneavoastra conteaza pentru noi”), asa ca flatati ca sa sporiti numarul de respondenti.

– Faceti o introducere din partea unei persoane pe care ar putea-o cunoaste si respecta, decat sa nu folositi nici un nume. Puteti chiar sa construiti formularul sub forma unei scrisori, cu semnatura si o poza pentru a conferi o nota mai calda.

– Multe depind de layout, de claritatea tipului de litera folosit, de culori si intensitatea acestora, facand totul sa para mai putin intimidant.

– Suna radical, dar intreaba-te de cate raspunsuri ai cu adevarat nevoie. Statistic, o rata a raspunsurilor mai mica ar putea sa fie suficienta, atat timp cat pot da o imagine reprezentativa.

– Incercati un reminder dupa raspunsurile venite in mod natural din primul sondaj. Cei care nu au raspuns nu inseamna ca nu vor sa raspunda, ci doar ca sunt prea ocupati, sunt lenesi, cum sunt toti oamenii, asa ca un reminder curtenitor va avea cel putin la fel de multe raspunsuri ca primul.

– Luati in considerare cum/cand este trimis studiul, trimis prin email sau posta. Exista un moment mai bun, astfel incat sa fie mai dispusi sa participe?

Cele bune,
Drayton

PS: Daca ai un prieten sau coleg care crezi ca ar fi interesat sa afle noutati direct de la mine, invita-i, te rog, pe www.draytonbird.com