Business tip: oferă și vei primi

Bogdan-Ion_Country-Managing-Partner_EY-RomaniaImaginează‐ţi că ai nevoie să ceri un sfat cuiva. Deschizi agenda telefonului şi trebuie să alegi unul dintre cei 5 000 de prieteni şi cunoscuţi pe care îi poţi suna. Sunt oameni care ştiu sigur cine eşti şi îţi vor răspunde la telefon. Cu toate că pare neverosimil, aceasta este realitatea pentru Keith Ferrazzi, un om ca noi toţi şi nu o vedetă de televiziune. Autorul cărţii de faţă este însă un maestru al socializării.

Deşi a pornit pe cont propriu, într‐un context modest, Ferrazzi şi‐a construit reţeaua socială oferind ajutor oamenilor şi perfecţionându‐şi tehnicile de inter‐relaţionare. Povestea lui, pe care o prezintă în această carte, poate fi o inspiraţie pentru toţi cei care doresc să îşi consolideze relaţiile personale şi de business. Autorul ne dezvăluie secretul său – generozitatea – ca fiind cheia succesului, ceea ce reprezintă un concept radical în lumea afacerilor.

Dezvoltarea relaţiilor personale transcende de multe ori abilităţile individuale. Socializarea eficientă înseamnă atât abilitatea de a cunoaşte oameni noi, cât şi deschiderea de a‐i ajuta să îşi atingă scopurile. Este, totodată, un concept care poate fi înţeles greşit pentru că presupune să fii generos cu timpul şi conexiunile tale, într‐un proces continuu, în care dai şi primeşti. Oamenii care urmăresc să îşi extindă reţeaua socială trebuie să se sprijine reciproc, adăugând noi membri în cercul lor de cunoştinţe. Când ajuţi pe cineva, beneficiezi de o creştere exponenţială, întrucât sunt generate mai multe oportunităţi pentru mai multe persoane. Acest lucru creează o asociere în continuă expansiune – cu cât participă mai mulţi oameni, cu atât mai bine. Internetul, spre exemplu, se bazează pe acelaşi principiu.

Această carte nu este dedicată doar profesioniştilor în vânzări şi comunicare, ci şi celor care îşi doresc să cunoască oameni noi şi să îşi extindă conexiunile de afaceri. În primul rând pentru că socializarea a devenit un element‐cheie în noua lume guvernată de tehnologie. Iar într‐o astfel de lume dinamică, alianţele de business sunt foarte importante. Cei mai de succes lideri de afaceri din prezent sunt cei care au reuşit să construiască reţele sociale extinse.

Nu mâncaţi niciodată singuri este o carte care porneşte, aşa cum se arată încă din titlul, de la un principiu simplu: acela de a împărţi beneficiile pe care le ai la un moment dat cu cei din jurul tău, fără un motiv anume, altul decât simplu fapt că poţi fi de ajutor. Sprijinul sincer şi dezinteresat consolidează relaţiile de afaceri şi creează un capital social care devine foarte valoros în  momentele‐cheie ale carierei fiecăruia dintre noi.

Bogdan Ion este Country Managing Partner, EY România